sunnuntai 15. huhtikuuta 2007

"Tunnel vision" eli stadin päättäjien putkinäkö

Minun osuuteni on 2500 euroa, ja meidän perheeltä se tekee yhteensä 5000 euroa. Asutko sinäkin stadissa ja maksat veroja? No, sinulta myös pari tonnia. Helsingin veronmaksajilta tarvitaan yhteensä 550-600 miljoonaa euroa henkilöautoliikenteen tunnelihankkeeseen.

Ihan absurdia - niinkuin ei kaupungilla olisi muita rahareikiä! Toivottavasti meille jää mahdollisuus kieltäytyä.

Mittakaavasta saa käsityksen vertaamalla summaa tämän vuoden talousarvioon, jossa kaikki katujen, liikenneväylien ja ratojen uudisrakentaminen + yhteishankkeet Tiehallinnon kanssa vievät yhteensä 49 miljoonaa euroa.

Keskustatunnelin markkinointikampanja lupaa sujuvaa kyytiä Espoosta tulevan Länsiväylän ajajille kohti Itä-Helsinkiä, Sipoota ja Porvoota sekä toisinpäin. Erityisesti hanketta ajaa kaupunkisuunnittelulautakunnan pj Maija Anttila (sd). Myös Kokoomus on ilmoittanut kannattavansa sitä. Haloo, kaupunginvaltuutetut maata kiertävällä radalla, olisiko aika laskeutua alas?

Tunneli voisi toki parantaa pääkaupunkiseudun liikenteen sujuvuutta ja vähentää sen ongelmia. Se vain on aivan liian kallis yhden kaupungin maksettavaksi ja sen hyödyt ilman tietullijärjestelmää ja joukkoliikenteen kehittämistä ovat kiistanalaiset.

Jo vuosi sitten tunnelihanketta pidettiin todella tyyriinä. Silloin sen hinnaksi laskettiin vajaat 300 miljoonaa euroa. Tarkistettu kustannusarvio julkistettiin menneellä viikolla. Siihen on tullut 300 miljoonan euron LISÄrahoitustarve. Ehdotan, että se katetaan tunnelimaksulla.

Tunnelimaksu voisi olla kympin per henkilöauton läpiajo tai kaksi kymppiä per vuorokausi, mikä olisi linjassa vaikkapa Norjan tai Itävallan maksujen kanssa.

Tunnelin ennustettu 40.000 ajoneuvoa/vrk ei varmasti näillä hinnoilla toteutuisi. Jos keskimäärin toteutuisi esim. 15.000/vrk, kertyisi bruttotuloa vuodessa noin 50 milj. euroa. Tunnelimaksun yhteydessä tietysti otettaisiin käyttöön keskustan tietullit Tukholman tapaan.

Nettotuotolla katettaisiin tunnelin rahoitusvajetta/-kuluja. Hesarissa demarien Maija Anttila tuumaa että rahoitus tunnelille löytyy muutenkin, joten tällä tunnelimaksun tuotolla voisi subventoida joukkoliikennettä ja rakentaa sitä tukevaa infrastruktuuria.
* *

Poliittisesti tunnelimaksu on yhtä mahdoton ajatus kuin veroäyrin korotus: kunnallisvaalit ovat ensi vuonna ja harva haluaa muistuttaa äänestäjiä siitä, kuinka paljon rahaa tunneliin uppoaa.

1 kommentti:

Esko Lius kirjoitti...

Nyt tuli hankkeen perään jos ei ihan piste niin ainakin iso kysymysmerkki. ks. tämä.